Medytacja mudita – transformująca moc doceniającej radości

Dzisiaj kontynuujemy zgłębianie medytacji boskich emocji (brahmawihara), co oznacza, że praktykujemy doceniającą radość, czyli muditę. To piękne doświadczenie, gdy cieszymy się z dobroci, która spotkała nas lub innych, niezależnie od tego, czy jesteśmy jej sprawcami, czy obserwatorami. Mamy szansę zgłębić tę radość i wykorzystać ją w medytacji, budując postawę docenienia wobec siebie, innych i otaczającej rzeczywistości.

Brahmawihary dosłownie tłumaczy się jako boskie siedziby. Warto pamiętać, że można traktować je jako postawy, sposób bycia, nie tylko emocje. Emocje kiedyś przemijają, postawy wydają się trwalsze i solidniejsze. Często bliskie nam osoby są w stanie nas zirytować lub zdenerwować, czy to znaczy, że już ich nie kochamy? Ta refleksja pomaga nam zrozumieć, że doceniająca radość i inne boskie siedziby to nie tylko chwilowe emocje, ale również stanowią fundament naszego sposobu bycia.

Podczas praktyki medytacyjnej, koncentrujmy się na naszych intencjach i motywacjach. Warto również obserwować stan naszego umysłu, zauważając ewentualne przeszkody, jakie mogą nas rozpraszać. Rozwijanie tej świadomości pozwoli nam lepiej poradzić sobie z wyzwaniami i cieszyć się stanem wolności od przeszkód, aż w końcu osiągniemy radosny wolności.

Medytując, zapewnijmy sobie wsparcie oddechu, który pomoże nam utrzymać skupienie na doceniającej radości. Wraz z wdechem kładziemy większy akcent na mudicie a z wydechem na nieograniczoności.

Jeśli nasz umysł gdzieś ucieknie w czasie praktyki, nie ma potrzeby irytacji. Taka jest natura umysłu. Delikatnie i łagodnie wracamy do praktyki.

Podsumowując praktykę, warto zastanowić się nad tym, jak mudita różni się od innych boskich emocji, jak przebiegała nasza medytacja i w jaki sposób wpłynęła na nasze samopoczucie. Możemy także podzielić się pozytywnymi efektami tej praktyki z innymi istotami, życząc im dobrobytu i spokoju.

Dziękujemy za udział w medytacji mudity i zapraszamy na kolejne spotkanie, by rozwijać w sobie postawę doceniającej radości. Niech mudita będzie z Wami!

{{d-research-links-list}}

00:00-Krótki wstęp o doceniającej radości

01:33-Brahmawihary jako postawy wobec siebie i innych

03:10-Medytacja doceniającej radości

18:56-Analiza i podsumowanie

Transcript
Speaker:

Moi mili, witam was bardzo serdecznie na kolejnym naszym spotkaniu medytacyjnym.

Speaker:

Dzisiaj będziemy kontynuować nasze skłębianie brahmawihar, boskich siedzib

Speaker:

albo boskich emocji, a mianowicie będziemy praktykować mudite.

Speaker:

A mudita jest bardzo fajna, dlatego że to jest doceniająca radość.

Speaker:

To znaczy, jeśli widzisz, że coś dobrego się wydarzyło, to się tym cieszysz.

Speaker:

Niezależnie, czy to było twoje dzieło, czy kogoś innego.

Speaker:

To jest po prostu radość widzenia czegoś dobrego, że ktoś coś dobrego zrobił.

Speaker:

Więc bardzo fajna medytacja.

Speaker:

Mam nadzieję, że doświadczyłaś takiego stanu i możesz na podstawie tego doświadczenia

Speaker:

zbudować tą całą medytację.

Speaker:

Jest jeszcze jeden aspekt, który chciałbym poruszyć.

Speaker:

Najczęściej o brachmawicharach mówię jako boskich emocjach.

Speaker:

Ale pamiętajcie, że tak naprawdę dosłownym tłumaczeniem brachmawichar to są boskie siedziby.

Speaker:

I tu przychodzi mi na myśl to,

Speaker:

że można te stany traktować nie tylko jako emocje, ale też jako postawy.

Speaker:

Postawy wobec siebie, wobec innych, wobec rzeczywistości.

Speaker:

I takie postawy egzystencjalne mają to do siebie, że trochę różnią się od emocji.

Speaker:

Pamiętajcie, że bardzo często to najbliższe osoby są w stanie nas wyprowadzić

Speaker:

z równowagi i jak gdyby tej miłości jest trochę mniej, kiedy ktoś bliski nas zdenerwuje.

Speaker:

Czy to znaczy, że przestajemy taką osobę kochać?

Speaker:

A no właśnie. Meta i inne brachmawichary mogą być również postawami.

Speaker:

I może taka interpretacja jest lepsza, bo wiecie, emocje przychodzą i odchodzą

Speaker:

i fajnie jest się pławić w tych boskich emocjach.

Speaker:

Ale pamiętajcie, że też te brachmawichary to są postawy.

Speaker:

To jest stosunek. To jest sposób bycia.

Speaker:

Do medytacji.

Speaker:

Siądź sobie wygodnie. Zamknij oczy.

Speaker:

Uświadom sobie swoje ciało w pozycji siedzącej i pozwól umysłowi spocząć w tej

Speaker:

świadomości całego ciała,

Speaker:

podobnie jak ciało spoczywa na poduszce.

Speaker:

I niech ta świadomość całego ciała towarzyszy Ci podczas całej praktyki.

Speaker:

W ten sposób zapewni ciągłość medytacji.

Speaker:

Zanim przejdziesz do właściwej praktyki medytacji, poświęć chwilę na sformułowanie

Speaker:

sobie w duchu, co Cię motywuje do motywacji.

Speaker:

Jakie masz intencje?

Speaker:

Jakie masz aspiracje?

Speaker:

Fajnie by było, gdyby nasze aspiracje miały również wymiar altruistyczny,

Speaker:

aby nasza praktyka miała przynieść korzyść nie tylko tobie, ale też innym.

Speaker:

Poświęć chwilę na sformułowanie swoich motywacji.

Speaker:

A kiedy już masz sformułowane motywacje, sprawdź stan swojego umysłu.

Speaker:

Poznaj go takim, jakim jest.

Speaker:

Szczególnie zobacz czy są w nim jakieś przeszkody które mogą Cię rozpraszać

Speaker:

podczas praktyki jakieś zdenerwowanie jakieś mocne pragnienie gniew,

Speaker:

lenistwo zwątpienie zauważ to,

Speaker:

Właśnie często sama uwaga i zauważenie tych stanów sprawia, że one słabną, a w końcu odchodzą.

Speaker:

I kiedykolwiek zauważysz ten stan wolności od tych przeszkód, ciesz się tym. Doceń to.

Speaker:

I wcześniej czy później taki stan wolności się pojawi i wtedy ciesz się nim,

Speaker:

jak również ciesz się swoimi aspiracjami w medytacji.

Speaker:

I kiedy będziesz taka podniesiona, podniesiona na duchu tym radosnym stanem,

Speaker:

przejdź do kolejnego etapu.

Speaker:

Do zbudzenia mudity.

Speaker:

Mudita to doceniająca radość.

Speaker:

Doceniająca radość tego, że coś dobrego się stało, że ty lub ktokolwiek inny

Speaker:

zrobił coś dobrego, co przynosi dobre owoce.

Speaker:

Więc, aby zbudzić muditę, możesz cicho w umyśle powtarzać Mudita,

Speaker:

mudita, mudita Możesz również

Speaker:

odwołać się do myśli Oby wszystkie czujące istoty cieszyły się dobrymi owocami

Speaker:

swoich pozytywnych uczynków Możesz również sobie przypomnieć,

Speaker:

kiedy odczuwałaś, odczuwałeś to uczucie doceniającej radości.

Speaker:

Użyj którykolwiek z tych technik.

Speaker:

Kiedy już mudita spłodzi się w twoim sercu, możesz przejść od tworzenia,

Speaker:

budowania mudity do bycia muditą.

Speaker:

Pozwól, aby całe twoje ciało i umysł stało się jednością z muditą,

Speaker:

z doceniającą radością.

Speaker:

Pozwól sobie odpocząć w tym stanie.

Speaker:

Nie musisz nic robić. Po prostu bądź.

Speaker:

Bądź jednością z doceniającą radością.

Speaker:

Dziękuję.

Speaker:

A kiedy już się nacieszysz tą jednością z muditą,

Speaker:

możesz przejść do kolejnego etapu, który również jest bardzo naturalny i zrelaksowany.

Speaker:

Możesz przejść do promieniowania muditu. Wyobraź sobie, że twoje serce jest

Speaker:

jak lampa, która promieniuje muditę we wszystkich kierunkach.

Speaker:

Jednak teraz ta lampa jest osłonięta, a Ty delikatnie, bez wysiłku będziesz odsłaniać tę lampę.

Speaker:

Więc odsłoń tą lampę mudity doceniającej radości najpierw z przodu i pozwól

Speaker:

aby ta mudita w sposób naturalny spontaniczny tak jak światło,

Speaker:

popłynęła najpierw do przodu.

Speaker:

Tak daleko jak chcę i tak mocno jak chcę.

Speaker:

Niezależnie od tego, czy ta doceniająca radość jest silna i mocna,

Speaker:

czy delikatna i subtelna.

Speaker:

Niech ona płynie tak daleko jak chcę i bez wysiłku.

Speaker:

Nie ma to znaczenia, czy ona jest mocna, dziczy, silna.

Speaker:

Ważne, że płynie.

Speaker:

Płynie do przodu.

Speaker:

Teraz odsłonę zasłonę z prawej strony i mudita w sposób spontaniczny,

Speaker:

bezwysiłkowy płynie w prawo.

Speaker:

Teraz odsłoń z tyłu.

Speaker:

Z lewej strony.

Speaker:

Zobacz teraz, mudyta płynie wszędzie dookoła.

Speaker:

Pozostało ci odsłonić górę i następnie dół.

Speaker:

Mudita płynie wszędzie, bez przeszkód,

Speaker:

bez ograniczeń, bez wysiłku,

Speaker:

do wszystkich i do każdego, również do Ciebie.

Speaker:

Współpraca w ramach Nieograniczonej mudity.

Speaker:

Możesz doświadczyć wyzwolenia umysłu.

Speaker:

Dzięki mudicie. Cetovimutti.

Speaker:

Ten stan jest nieograniczony. Appamanat.

Speaker:

Dziękuję.

Speaker:

Jeśli chcesz, możesz użyć w tej praktyce oddech do pomocy.

Speaker:

Zapewni ci on wsparcie i pomoc w ciągłości praktyki.

Speaker:

Z każdym wdechem kładź trochę większy akcent na mudite,

Speaker:

doceniającą radość.

Speaker:

Z każdym wydechem na nieskończoność.

Speaker:

Oddech znajduje się na peryferiach Twoich świadomości.

Speaker:

W centrum jest mudita.

Speaker:

Różnica pomiędzy dechem a wydechem jest bardzo subtelna.

Speaker:

To jest różnica tylko w akcentowaniu, nic więcej.

Speaker:

I nawet kiedy jesteś w tym wspaniałym stanie, mudit, Wcześniej czy później przyjdzie

Speaker:

czas, kiedy Twój umysł zabierze Cię na wycieczkę.

Speaker:

Bez irytacji, bez złości.

Speaker:

O, umysł znowu zabrał mnie na wycieczkę.

Speaker:

I jeśli ta wycieczka była krótka, możesz po prostu wrócić do praktyki,

Speaker:

do promieniowania muditą i nieskończonej natury.

Speaker:

Jeśli jednak była dłuższa, to po prostu wróć do któregoś ze wcześniejszych etapów praktyki.

Speaker:

Do budowania mudity.

Speaker:

Potem do bycia muditą i odpoczynku w tej emocji, w tym stanie.

Speaker:

I w końcu możesz przejść do promieniowania.

Speaker:

I teraz, kiedy powoli zbliżamy się do końca praktyki, poświęć chwilę na analizę

Speaker:

tego, co się właśnie wydarzyło?

Speaker:

Czy było mi łatwo zbudzić muditę?

Speaker:

Czym mudita różni się od metty miłującej dobroci i karuny współczucia?

Speaker:

A w czym jest podobna do tych innych polskich siedzib?

Speaker:

Czy łatwo było mi podążać za instrukcjami?

Speaker:

W jakim stanie jest mój umysł teraz, a w jakim był przed praktyką?

Speaker:

I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej

Speaker:

praktyki z innymi czującymi istotami.

Speaker:

Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe Oby wszystkie czujące istoty miały

Speaker:

się dobrze Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spokój.

Speaker:

Możesz otworzyć oczy, przyciągnąć się,

Speaker:

i wróci do otoczenia.

Speaker:

Dziękuję za wspólną praktykę. Jak widzicie, Mudita jako emocja najprawdopodobniej już minęła,

Speaker:

ale mam nadzieję, że Mudita jako postawa jest z nami.

Speaker:

Niech Mudita będzie z wami. Dziękuję wam za wspólną praktykę i zapraszam następnym

Speaker:

razem na medytację w środku tygodnia.

«
»

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *