Medytacja: 4 boskie emocje i 7 czynników przebudzenia

W tym odcinku przyjrzymy się praktyce 4 medytacji brahmawiar wraz z 7 czynnikami przebudzenia. Do tych ostatnich należą:

  1. Sati, czyli uważność.
  2. Dhamma Vićaja, czyli badanie zjawisk, poznawanie Nauki.
  3. Virija, czyli energia lub wigor.
  4. Piti, zachwyt lub entuzjazm.
  5. Passaddhi, spokój.
  6. Samadhi, koncentracja lub imersja.
  7. Upekkha, równowaga.

Dzisiaj wstęp do medytacji jest trochę dłuższy i pojawia się wiele różnych czynników, które należy wziąć pod uwagę. Może się wydawać, że to omówienie jest dosyć skomplikowane, ale jak się przekonacie w praktyce, wszystkie te elementy ładnie się uzupełniają i wspomagają.

{{d-research-links-list}}

Transcript
Speaker:

Music.

Speaker:

Moi mili, dla tych, którzy z Was znają medytacje, brachmawichar,

Speaker:

metamedytacje nauczone przez innych nauczycieli, pewnie już dawno zauważyli, że sposób,

Speaker:

w jaki my praktykujemy, jest troszkę inny.

Speaker:

Ten sposób praktyki, jaki my tutaj uprawiamy,

Speaker:

jest on związany z samymi sutami, z wczesnymi tekstami palijskimi,

Speaker:

czy wczesnymi tekstami buddyjskimi.

Speaker:

I ja tutaj podążam za tym, co się dowiedziałem od Bhikkhu Analaju z odosobnienia

Speaker:

z nim i z tego, co przeczytałem.

Speaker:

Głównie to polega na tym, że praktykuje się w ten sposób, jak to jest opisane w sutach.

Speaker:

Bhikkhu Analaju, nauczając tych medytacji, rozszerza je również o siedem czynników

Speaker:

przebudzenia, więc chciałbym również z Wami pójść tą drogą.

Speaker:

Więc na sam początek byłoby dobrze wyjaśnić, czym jest te siedem czynników przebudzenia.

Speaker:

I na ten temat mógłby być cały długi wykład.

Speaker:

A, co więcej, na temat każdego z tych czynników mógłby być cały długi,

Speaker:

wykład, więc teraz po prostu pokrótce Wam tylko je przedstawię na tyle,

Speaker:

na ile to jest ważne dla naszej praktyki.

Speaker:

Pierwszym z czynników przebudzenia jest sati,

Speaker:

który najczęściej na język polskim tłumaczy się jako uważność,

Speaker:

ale pamiętajcie, że sati dosłownie znaczy pamięć.

Speaker:

Teraz nie chcę powiedzieć, że uważność można sprowadzić do pamięci,

Speaker:

ale ma dużo ze sobą wspólnego.

Speaker:

To jest coś, co utrzymujemy w pamięci. Przynajmniej takie jest jedno z podejść do tematu uważności.

Speaker:

Następnie mamy dhamma vichaya, czyli poznawanie dhammy.

Speaker:

No właśnie czymże jest ta dhamma?

Speaker:

I tutaj mógłby być nie jeden wykład, ale wiele wykładów, bo dhamma ma wiele

Speaker:

znaczeń, od prawdy, czynnika,

Speaker:

tego co istnieje, religii, ścieżki,

Speaker:

nauki, tym specyficznie nauki budhy.

Speaker:

Pamiętajcie, że dharma to odpowiednik dharmy z sanskrytu, więc no właśnie,

Speaker:

to słowo ma wiele, wiele różnych znaczeń.

Speaker:

Trzecim czynnikiem wyzwolenia jest viriya, czyli czyli energia, wigor, do praktyki.

Speaker:

Wtem do praktyki medytacyjnej jest nam potrzebny wigor, siła, moc.

Speaker:

Następnie mamy piti, czyli zachwyt lub entuzjazm. Kolejna ważna rzecz.

Speaker:

Piątym czynnikiem wyzwolenia jest pasadhi, czyli spokój, wyciszenie.

Speaker:

W szóstym samadhi, czyli skupienie, albo jak niektórzy wolą imersję.

Speaker:

I ostatnim, siódmym czynnikiem wyzwolenia jest upekha, czyli równowaga, zrównoważenie.

Speaker:

W przypadku praktykowania boskich siedzib, boskich postaw, uważność,

Speaker:

funkcjonuje jako podstawa, poprzez którą świadomość utrzymuje właśnie daną boską

Speaker:

siedzibę, boską emocję w swoim polu.

Speaker:

Także ta boska emocja znajduje się w centrum naszej uwagi i w ten sposób ją pamiętamy.

Speaker:

Pamiętamy ją teraz, w czasie praktyki. No i ta dana boska emocja jest monitorowana poprzez badanie,

Speaker:

czyli drugi czynnik przebudzenia,

Speaker:

który oznacza taką postawę zainteresowania,

Speaker:

zaintrygowania tym, co się dzieje w umyśle.

Speaker:

Takie badanie powinno być dosyć energiczne.

Speaker:

Powinniśmy badać z wigorem.

Speaker:

Ten wigor jest nam potrzebny, aby nasza obserwacja była ciągła i żebyśmy mogli

Speaker:

szybko zauważyć jakiekolwiek odejście od praktyki,

Speaker:

jakąkolwiek utratę uważności czy bezgranicznego promieniowania.

Speaker:

W przypadku praktyki Brahma-Vihara to energetyczne badanie powinno być jednak łagodne.

Speaker:

Dlaczego? No bo właśnie, aby doprowadzić nas do radości, czyli czwartego z czynników przebudzenia.

Speaker:

Ta radość jednak nie powinna być zbyt ekstatyczna, zbyt ekstrawertyczna.

Speaker:

Ona powinna nas prowadzić do spokoju, czyli piątego czynnika wyzwolenia.

Speaker:

Spokój, umysł, wyciszenie ciała w naturalny sposób prowadzi do imersji,

Speaker:

koncentracji, do samadhi,

Speaker:

szóstego czynnika wyzwolenia.

Speaker:

I wtedy, kiedy nasz umysł jest przepełniony tymi sześcioma czynnikami przebudzenia,

Speaker:

następuje równowaga umysł.

Speaker:

Siódmy, ostatni czynnik. To jest schemat, według którego można rozwijać siedem

Speaker:

czynników przebudzenia, praktykując boskie siedziby.

Speaker:

I nie przejmujcie się tym, że na początku może to się wydawać nieco skomplikowane i wymagające,

Speaker:

że należy kultywować, rozwijać, monitorować tych siedem różnych mentalnych aktywności.

Speaker:

Po prostu możecie powoli dokładać jeden czynnik za drugim i to wystarczy.

Speaker:

To pozwoli Wam stopniowo rozwijać, pogłębiać te ważne aspekty rozwoju praktyki medytacyjnej.

Speaker:

I jak dalej Pchiku Analajo wyjaśnia,

Speaker:

aby te siedem czynników przebudzenia doprowadziło nas do wyzwalającego wglądu,

Speaker:

muszą one być praktykowane czy połączone z czterema następującymi tematami.

Speaker:

W zależności od odosobnienia,

Speaker:

po drugie w zależności od niewzruszoności,

Speaker:

po trzecie w zależności od ustania i prowadzącym do odpuszczenia.

Speaker:

Jak to teraz wygląda w naszym przypadku. Nie jest to tak skomplikowane.

Speaker:

Tak więc, kiedy praktykujecie medytację boskich emocji,

Speaker:

kiedy praktyka zbliża się do końca, a umysł pozostaje wyciszony i jest on odosobniony od przeszkód,

Speaker:

w takim myśle czynniki przebudzenia są nadal obecne,

Speaker:

więc spełniamy pierwszy warunek.

Speaker:

Następnie wzbudzamy sobie beznamiętność.

Speaker:

Beznamiętność w odniesieniu do tego zniosłego doświadczenia,

Speaker:

do tego zniosłego stanu umysłu, który właśnie doświadczyliśmy,

Speaker:

ponieważ jest on tymczasowy.

Speaker:

To jest tymczasowe wyzwolenie umysłu.

Speaker:

Nie jest to ostatecznie osiągnięcie wyzwolenia.

Speaker:

Praktyka Brahma-Vihara jest pięknym, wzniosłym doświadczeniem, jest piękna medytacja,

Speaker:

ale ona też, wcześniej czy później, Te doświadczenia ustaną i dlatego po prostu

Speaker:

trzeba być gotowym, aby je odpuścić.

Speaker:

I w ten sposób spełniamy te wszystkie cztery tematy związane z wglądem.

Speaker:

Więc jak widzicie, nie jest to takie skomplikowane, jak to na początku może

Speaker:

się wydawać. Ok, a teraz przejdźmy do praktyki.

Speaker:

Siądź sobie wygodnie, prostym kręgosłupem.

Speaker:

Możesz zamknąć oczy.

Speaker:

Uświadom sobie ciało w pozycji siedzącej i pozwól spocząć umysłowi w ciele,

Speaker:

tak jak ciało spoczywa na poduszce.

Speaker:

Z ciągłością tej ucieleśnionej obecności umysłu przejdziemy teraz do praktyki

Speaker:

czterech boskich emocji,

Speaker:

łącząc je z czynnikami przebudzenia.

Speaker:

Aby tymczasowe wyzwolenie umysłu cietowi mutti mogło prowadzić do wyzwolenia pełnego.

Speaker:

Ale zanim do tego przejdziemy, poświęć chwilę na sformułowanie swoich intencji,

Speaker:

co motywuje Cię do praktyki.

Speaker:

Po sformułowaniu motywacji zatrzymaj się na chwilę, aby sprawdzić swój stan umysłu.

Speaker:

Zobacz, w jakim stanie jest twój umysł i zobacz, czy nie ma tam żadnych przeszkód, zburzeń.

Speaker:

Prędzej czy później zauważysz, że Twój umysł jest wolny, czysty,

Speaker:

bez większości przeszkód.

Speaker:

Zauważ to i możesz się tym cieszyć.

Speaker:

Również możesz się cieszyć swoimi intencjami i na podstawie tej radości,

Speaker:

przejdź do kolejnego etapu praktyki.

Speaker:

Wzbudź w swoim sercu metę miłującą dobroć.

Speaker:

W taki sposób, jaki jest ci najłatwiej ją spudzić.

Speaker:

Możesz cicho w umyśle powtarzać metta, metta, metta.

Speaker:

Możesz również odwołać się do myśli. Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe.

Speaker:

Możesz sobie przypomnieć stan,

Speaker:

kiedy czułaś, czułeś metę, bezwarunkową miłość do małego dziecka, kotka,

Speaker:

czy jakąkolwiek inną sytuację, która pozwoli ci wzbudzić ten zniosły stan umysłu.

Speaker:

Pozwól swojemu ciału i umysłowi.

Speaker:

Zjednoczyć się z metą. Zobacz, jak twoje ciało i umysł są przepełnione metą.

Speaker:

Stajesz się jednością z miłującą dobrocią.

Speaker:

Następnie,

Speaker:

otwierasz się na promieniowanie miłującej dobroci we wszystkich kierunkach.

Speaker:

Łagodnie odsłoń,

Speaker:

światło mety najpierw do przodu i meta płynie do przodu tak daleko jak chce

Speaker:

i tak mocno jak bez wysiłku i spontanicznie.

Speaker:

Potem prawo, do tyłu, w lewo, w górę i w dół.

Speaker:

Wszędzie, dookoła, bez ograniczeń, bez przeszkód.

Speaker:

To jest bezgraniczna meta.

Speaker:

A PAMANA Możesz w tym stanie doświadczyć tymczasowego wyzwolenia umysłu METTA CETOVI MUTTI.

Speaker:

Teraz jesteś świadoma, świadomy tego piękna serca i jego przestrzenność, nieograniczoność.

Speaker:

Teraz zbadaj swój umysł, a w szczególności sprawdź, czy jest tam jakakolwiek

Speaker:

emocja, która jest przeciwna mecie.

Speaker:

Zobaczcie, zobacz, czy jest tam jakiś ślad gniewu lub złej woli.

Speaker:

O, nie ma śladu gniewu ani złej woli, tylko metta wszędzie, we wszystkich kierunkach, w całym ciele,

Speaker:

w całemu myśle, tylko metta.

Speaker:

A kiedy umysł jest całkowicie wolny od gniewu i złej woli, staje się on spokojny,

Speaker:

stabilny, zrównoważony.

Speaker:

Ta wolność od gniewu i złej woli,

Speaker:

równowaga umysłu inspiruje nas do zainwestowania, zaangażowania energii, aby trwać w tym stanie.

Speaker:

Bardzo delikatna i łagodna energia, nienachalna, zrównoważona i delikatna,

Speaker:

wystarczająca do zapewnienia ciągłości, ciągłości trwania w bezgranicznej mecie.

Speaker:

Dzięki tej zrównoważonej ciągłości ciału i umysł stają się tak spokojne, tak wyciszone.

Speaker:

Spokój mety, wolności od gniewu i złej woli.

Speaker:

Spokój i taka radość,

Speaker:

radość mety radość z pozostawienia za sobą gniewu,

Speaker:

złej woli to jest tak ogromna ulga radosna ulga dzięki temu umysł naturalnie

Speaker:

staje się skupiony zebrany,

Speaker:

zunifikowany,

Speaker:

skoncentrowany, samadhi,

Speaker:

imersja.

Speaker:

Dzięki temu, dzięki tej mycie możesz doświadczyć wyzwolenia umysłu, Metta Cietowimuti,

Speaker:

Przebywanie w bezgranicznej mecie z umysłem, który jest spogacony obecnością

Speaker:

czynników przebudzenia.

Speaker:

Uważność jest fundamentem, jest zawsze wymagana.

Speaker:

Uważny stan bezgranicznej mety.

Speaker:

Kiedykolwiek umysł staje się nieco pobudzony, podekscytowany.

Speaker:

Spokój, koncentracja, równowaga.

Speaker:

Kładziemy trochę większy nacisk na te trzy wymienione czynniki,

Speaker:

ponieważ mają one tendencję do uspokajania umysłu.

Speaker:

Jeśli natomiast umysł staje się ospały, senny, wykorzystujemy badanie, energię i radość.

Speaker:

Wtedy kładziemy nieco większy nacisk właśnie na te trzy wymienione czynniki,

Speaker:

ponieważ pobudzają umysł do utrzymania równowagi.

Speaker:

Równowaga trwania w metta cietowimuti,

Speaker:

bezgranicznej metcie,

Speaker:

a kiedy przyjdzie czas, aby przejść do kolejnej z Brahma wichar, sprawdź,

Speaker:

czy jest możliwe utrzymanie do pewnego stopnia nieograniczoności przestrzenności

Speaker:

umysłu nawet podczas przejścia,

Speaker:

aby zachować pewien stopień obecności czynników przebudzenia,

Speaker:

przynajmniej uważności.

Speaker:

Teraz zbudź karonę, współczucie rozumiane jako pozytywną intencję, pozytywne życzenie,

Speaker:

aby wszystkie istoty były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Speaker:

Użyj jakiejkolwiek metody, która u Ciebie działa, aby wzbudzić karonę.

Speaker:

A kiedy już ją wzbudzisz od tworzenia, budzenia karony do bycia karoną,

Speaker:

do stania się jednością.

Speaker:

Karona to szlachetność serca, która jest przeciwieństwem okrucieństwa, szkodzenia.

Speaker:

Cały ciało i umysł przesiąknięte z poczuciem, wypełnione z poczuciem,

Speaker:

staje się ucieleśnieniem z poczucia.

Speaker:

Karuna.

Speaker:

Następnie, delikatnie, bez wysiłku, pozwalamy, aby karuna promieniowała we wszystkich kierunkach.

Speaker:

Najpierw do przodu,

Speaker:

prawo, do tyłu, w lewo, W górę i w dół.

Speaker:

Bezgraniczne współczucie.

Speaker:

Karuna ceto vimuthi,

Speaker:

wyzwolenie serca dzięki karunie,

Speaker:

apamana, nieograniczona, niezmierzona, bez granic, niewykluczająca nikogo.

Speaker:

Jesteś świadoma, świadomy, bezgranicznego współczucia.

Speaker:

Jaki jest umysł, kiedy przepełnia go bezgraniczne współczucie?

Speaker:

Zbadaj to, a w szczególności sprawdź, czy jest tam jakiś stan przeciwny karunie,

Speaker:

czy jest w umyśle jakiś ślad okrucieństwa, chęci i szkodzenia.

Speaker:

O, nie ma go.

Speaker:

Jest pełne współczucie. Wszędzie dookoła. Współczucie.

Speaker:

Dzięki brakowi okrucieństwa, złej woli, omysł jest zrównoważony, zbalansowany.

Speaker:

Przepełnia go równowaga.

Speaker:

Życzenie, aby ten stan trwał, naturalnie budzi energię,

Speaker:

zrównoważoną i delikatną energię, zapewniającą ciągłość praktyki.

Speaker:

Gdy nie ma złej woli, złości i okrucieństwa, ciało i umysł są tak spokojne.

Speaker:

To jest spokój współczucia.

Speaker:

I ze spokoju rodzi się radość. Nie ma żadnego śladu okrucieństwa,

Speaker:

śladu szkodzenia. Jest tylko radość.

Speaker:

Możesz trwać w bezgranicznym współczuciu, a umysł naturalnie się skupia, koncentruje,

Speaker:

zbliża się do samadhi.

Speaker:

Samadhi karuna cieto vimuti.

Speaker:

Wyzwolenie serca przez współczucie, przez bezgraniczne współczucie.

Speaker:

Dzięki ciągłemu wsparciu

Speaker:

ważności możesz przejść

Speaker:

do równowagi i wykorzystywać pozostałe sześć czynników wyzwolenia W zależności

Speaker:

od potrzeby możesz używać czynniki energetyzujące,

Speaker:

kiedy w umyśle pojawia się uspałość, albo czynniki uspokajające,

Speaker:

kiedy pojawia się brak równowagi.

Speaker:

Korzystasz z nich w zależności od tego, czego w danym momencie potrzebuje twój umysł.

Speaker:

Następnie, wcześniej czy później, przyjdzie czas, aby przejść do kolejnej sprachmawichar,

Speaker:

mudity, doceniającej radości.

Speaker:

Spróbuj również tym razem, bez żadnego wysiłku,

Speaker:

otrzymać przynajmniej do pewnego stopnia,

Speaker:

nieograniczoność umysłu i do pewnego stopnia stan umysłu spogacony przez czynniki wyzwolenia,

Speaker:

a przynajmniej przez uważność.

Speaker:

Przejdź do mudity.

Speaker:

Współć w swoim sercu doceniającą radość.

Speaker:

Możesz tego użyć różnych technik, cicho, w umyśle powtarzać mudita, mudita.

Speaker:

Albo przypomnieć sobie, kiedy czułeś, czułeś doceniającą radość.

Speaker:

Radość, że ktoś niż ty zrobił coś dobrego, jest powód radości.

Speaker:

Potem przejdź od spudzania mudity do bycia mudito.

Speaker:

Mudita jest przeciwieństwem niezadowolenia, zazdrości, zawiści.

Speaker:

Twoje całe ciało i umysł są wypełnione, przeniknięte muditą.

Speaker:

Stając się ucieleśnieniem doceniającej radości. Dziękuję.

Speaker:

W kolejnym etapie przejdź od bycia muditą do bezwysiłkowego,

Speaker:

naturalnego promieniowania tą boską emocją.

Speaker:

Otwórz się najpierw z przodu, z prawej strony, z tyłu, z lewa.

Speaker:

Pozwól, aby doceniająca radość płynęła do góry i w dół.

Speaker:

Bezgraniczna mudita, bezgraniczna doceniająca radość.

Speaker:

Twoja uważność jest skupiona na trwaniu w doceniającej radości.

Speaker:

Zbadaj ten stan, zobacz, jak jest być przepełnionym.

Speaker:

Módl to, a w szczególności sprawdź,

Speaker:

czy w Twojej myśle są obecne cechy przeciwne doceniającej radości.

Speaker:

Czy jest tam jakiś ślad niezadowolenia, zazdrości, zawiści?

Speaker:

O, nie ma ani śladu.

Speaker:

Cały ciały umysł we wszystkich kierunkach.

Speaker:

Wszędzie mudita, tylko doceniająca radość.

Speaker:

Takie zrównoważenie wynikające z braku niezadowolenia,

Speaker:

zazdrości, zawieści, to jest zdrowy stan umysłu, w którym chcesz przebywać.

Speaker:

Aby to osiągnąć, użyj energii, wysiłku, ale użyj go mądrze.

Speaker:

Bardzo delikatnie i łagodnie użyj energii i wysiłku, tak, aby umysł nie stracił równowagi,

Speaker:

tak, aby umysł i ciało osiągnęły spokój.

Speaker:

Spokój, który leży u podstawy przebywania

Speaker:

w doceniającej radości W braku niezadowolenia, zazdrości i zawieści,

Speaker:

które pomudzają ciał i umy Spokój.

Speaker:

Teraz nadchodzi bardzo interesujący moment.

Speaker:

Radość spotyka radość, czyli mamy podwójną radość.

Speaker:

Radość, czynnik przebudzenia spotyka radość związane z Brahmawiharą.

Speaker:

To bardzo interesująca, głęboka radość.

Speaker:

A umysł w naturalny sposób jest skupiony, zebrany, skoncentrowany.

Speaker:

Naturalny samachyj trwania bezgranicznej doceniającej radości z umysłem.

Speaker:

Który jest wzbogacony obecnością czynników przebudzenia,

Speaker:

Trwasz w mudita ceto vimutti, wyzwoleniu umysłu dzięki doceniającej radości.

Speaker:

Pamiętaj, że w tej praktyce uważność jest podstawą,

Speaker:

natomiast pozostałe czynniki wyzwolenia podzielone na dwie grupy,

Speaker:

jedna pobudzająca, a druga wyciszająca, jest używana w zależności od potrzeby,

Speaker:

jest zwiększana w zależności od potrzeby.

Speaker:

Kiedy umysł jest ospały, używasz trzy energetyzujące czynniki – badanie, energię i radość.

Speaker:

Kiedy natomiast umysł jest pobudzony, niespokojny, trzy wyciszające czynniki

Speaker:

– spokój, koncentrację i równowagę.

Speaker:

Pamiętaj, że nie chodzi o jakieś radykalne zmiany, a raczej o odpowiedni akcent w praktyce.

Speaker:

Tak aby kontynuować przebywanie w wyzwoleniu umysłu dzięki doceniającej radości.

Speaker:

I kiedy już nacieszysz się tym stanem, wcześniej czy później przyjdzie czas,

Speaker:

aby przejść do czwartej, ostatniej z boskich siedzib,

Speaker:

do pekchy,

Speaker:

zrównoważonego stanu bezstronności.

Speaker:

Przechodząc do pekchy staraj się do pewnego stopnia, na ile jest to możliwe,

Speaker:

bez większego wysiłku utrzymać to poczucie nieskończoności umysłu,

Speaker:

jak również przenieść te czynniki przebudzenia, które ci towarzyszyły do tej

Speaker:

pory w praktyce, a w szczególności uważność.

Speaker:

Pamiętaj, że upekcha bezstronność to wolność od skrajności i chęci,

Speaker:

ale też od zachłanności,

Speaker:

od wyboru i od odrzucania.

Speaker:

To stan równowagi umysłu.

Speaker:

Najpierw zbudź w sobie, w swoim sercu równowagę, bezstronność,

Speaker:

a potem przejdź od tworzenia, wzbudzania bezstronności do bycia bezstronnością.

Speaker:

Pekcha to wolność równowagi, to wolność od pragnienia i niechęci.

Speaker:

Pozwól, aby całe Twoje ciało i umysł były jednością,

Speaker:

z równowagą, z spokojem,

Speaker:

bezstronnością.

Speaker:

Następnie pozwól, aby ten stan promieniował we wszystkich kierunkach,

Speaker:

do przodu, prawo, do tyłu,

Speaker:

w lewo, w górę i w dół.

Speaker:

Nieograniczona równowaga. Upekha cietowimutti apamana Niezmierzona, nieograniczona,

Speaker:

bezstronność I jesteś tego świadoma, świadom Zbadaj to Jaki jest umysł,

Speaker:

który trwa Fa upekha cetowimutti,

Speaker:

który zbliża się do wyzwolenia umysłu poprzez równowagę, bezstronność.

Speaker:

W szczególności zwróć uwagę, czy jest tam jakiś stan, który jest przeciwieństwem bezstronności.

Speaker:

Czy jest tam jakieś pożądanie, niechęć, pragnienie,

Speaker:

odraza, przyciąganie, odpychanie?

Speaker:

Zobacz to, czy jest gdziekolwiek w Twojej myśle ślad tych czynników.

Speaker:

O, nie ma żadnego śladu pragnienia i niechęci, przyciągania i odpychania.

Speaker:

I znowu mamy ciekawą sytuację, gdyż bezstronność spotyka się z równowagą.

Speaker:

Czynnik przebudzenia równowagi spotyka się z bezstronnością pochodzącą z praktyki Brahma-Vihara.

Speaker:

Mamy tutaj do czynienia z podwojeniem upekchy. Te dwa aspekty spotykają się ze sobą.

Speaker:

Bardzo ciekawe.

Speaker:

I oczywiście pojawia się chęć, aby ten stan trwał, bo to jest doskonała równowaga umysłu.

Speaker:

I ten stan równowagi naturalnie inspiruje, aby zainwestować energię,

Speaker:

zrównoważoną energię oczywiście, aby umysł stał się spokojny,

Speaker:

spokojny ciała i umysłu,

Speaker:

kulminujący w braku przyciągania i odpychania, braku pragnienia i niechęci.

Speaker:

I w tym głębokim doświadczeniu bezstronności na nas jest obecna subtelna radość,

Speaker:

bardzo subtelna radość wynikająca z braku pragnienia i niechęci.

Speaker:

Radość, która przychodzi wraz z tym zdrowym stanem umysłu.

Speaker:

Pamiętajcie, cichy umysł to zdrowy umysł,

Speaker:

a umysł naturalnie skupiony,

Speaker:

zebrany kumuluje w samadhi,

Speaker:

Trwając w bezgranicznej bystronności z umysłem wzmocniony obecnością czynników przebudzenia,

Speaker:

pozostajesz w równowadze.

Speaker:

A kiedy przyjdzie czas, że już nacieszysz się tym stanem bezstronności,

Speaker:

powróć z powrotem do otoczenia i poświęć chwilę na analizę tego,

Speaker:

co właśnie się wydarzyło, na analizę całej praktyki.

Speaker:

Czy łatwo było mi wzbudzić poszczególne boskie siedziby, boskie emocje?

Speaker:

Czy łatwo mi było wzbudzić, monitorować poszczególne czynniki wyzwolenia?

Speaker:

Czy połączenie tych dwóch elementów praktyki było pomocne, było łatwe?

Speaker:

W jakim stanie był mój umysł przed praktyką?

Speaker:

A w jakim jest teraz?

Speaker:

I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej

Speaker:

praktyki z wszystkimi czującymi istotami.

Speaker:

Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe.

Speaker:

Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze.

Speaker:

Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spokój.

Speaker:

Możesz otworzyć oczy, przyciągnąć się.

Speaker:

Rozejrzeć.

Speaker:

A ja dziękuję Ci bardzo za wspólną praktykę.

Speaker:

Mam nadzieję, że dołączenie praktyki czynników przebudzenia wzbogaciło Twoją praktykę.

Speaker:

Pomogło ją pogłębić, wzmocnić niektóre aspekty.

Speaker:

A być może jest tak, że jeszcze jest czas na ten rodzaj praktyki,

Speaker:

dlatego możesz skorzystać z wcześniejszych nagrań i je wykorzystywać do praktyki.

Speaker:

Na wszystko jest odpowiedni czas.

Speaker:

Natomiast już teraz zapraszam się na kolejną medytację już za tydzień, w środku tygodnia.

Speaker:

Do usłyszenia.

«
»

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *